Medicin & Sundhed

maj 22, 2007

Hæmorider giver blod i afføringen

Hæmorider rammer mange danskere, mere end halvdelen af alle danskere over 50 år har hæmorider. Hæmorider kan være meget generende for folk.

Hvad er hæmorider
Hæmorider er godartede små, blodfyldte årer under slimhinden, som i begyndelsen sidder lige indenfor endetarmsåbningen, men langsomt kan de komme til at hænge udenfor. Hæmodide kan give megen smerte, svie og kløe, og kan til sidst give blod i afføringen. Hvis man ser blod i afføringen skal man kontakte lægen.

Behandling af hæmorider
Hæmorider kan ophøre med symptomer, specielt hvis de er følge efter forstoppelse, som er en meget hyppig årsag til hæmorider. I lettere tilfælde kan salver og cremer lindre smerten. I de svære tilfælde skal hæmorider opereres væk.
Når længen undersøger for hæmorider foregår det ved at lægen føler op i endetarmen og kigger på slimhinden.

Det er vigtigt at være opmærksom på blod i afføringen, da der også kan være andre årsager til dette end hæmorider.

Graviditet og fødsel kan også give hæmorider, og graviditet kan også give forstoppelse så det hele hænger sammen;-)

1 kommentar »

  1. Er det her man skal stille spørgsmål eller hvad?
    Jeg har fået rektalsalve (proctosedyl) som jeg skal smøre med mod hæmorider.. Men hvor farligt er det? Må min kæreste godt slikke mig når jeg bruger det? Altså f.eks. efter jeg har været i bad, eller er det så giftigt så han slet ikke må komme i nærheden mens jeg bruger det?

    Kommentar af topn — juli 9, 2007 @ 8:08 pm | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Blog på WordPress.com.

